اخبار

مصاحبه با مجله انگلیسی

شرکت پایندان خدمات قابل توجهی به صنعت نفت و گاز کشور ارائه کرده است

مدیر عامل شرکت پایندان در مصاحبه اختصاصی با مجله the oil & Gas year در خصوص شرکت گفت: این شرکت با سابقه ۴۰ ساله در حوزه صنعت ، دارای رتبه های برتر اجرایی ازسازمان مدیریت برنامه ریزی کشور بوده و در این راستا خدمات شایان توجهی را به صنعت نفت و گاز کشور به عنوان یک پیمانکار بزرگ ارائه کرده است.

علی اکبر شعبانی فرد افزود: این شرکت در دو حوزه خطوط لوله نفت ، گاز همچنین پالایشگاه های گازی و تلمبه خانه ها و ایستگاه های تقلیل فشار دارای سابقه طولانی است.

وی اظهار داشت: پروژه هایی چون پالایشگاه پارسیان، توسعه فازهای پارس جنوبی شامل فازهای ۱۵ و ۱۶ – ۱۳-۱۴ و ۱۷-۱۸ همچنین ۲۲-۲۳-۲۴ و مخازن یک میلیون بشکه ای جزیر لاوان، خط لوله ۵۶ اینچ دزفول- کوهدشت، خط لوله رشت- لوشان، خط لوله بندرعباس- سرجان و … از جمله پروژه های انجام شده یا در حال انجام است.

شعبانی فرد درادامه به یکی از بزرگترین دستاوردهای شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: حضور در پالایشگاه گازی فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در عسلویه که به عنوان اولین نمونه کاملا ایرانی است؛ یکی از دستاوردهای پایندان است.

وی ادامه داد: تحویل دادن بخش اجرایی پالایشگاه فاز ۱۸-۱۷ پارس جنوبی و همچنین اتمام کار اجرایی خط لوله لوشان – رشت با قطر ۵۶ اینچ به عنوان مهم ترین و دشوارترین پروژه های خط لوله کشور؛ به لحاظ دارا بودن مسیری کوهستانی و جنگلی نیز از دیگر دستاوردهای شرکت است.

مدیر عامل شرکت پایندان در پاسخ به این سوال که بخش مهندسی ایران از سال ۲۰۰۶ چگونه رشد داشته ، گفت: یکی از اهداف اصلی کلیه شرکت های مهندسی و پیمانکاری در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی در ایران، بومی سازی و افزایش توان خدمات فنی مهندسی است.

وی افزود: در سنوات گذشته تقریبا کلیه فعالیت های مهندسی و اجرایی توسط شرکت های خارجی دارای نام و برند بین المللی انجام می شده؛ اما امروزه بر اساس استراتژی انتقال فناوری و آموزشی در کشور به جرات می توان اظهار کرد که کلیه امور مهندسی ، اجرایی در دریا و خشکی، توسط مهندسین ایرانی اجرا میشود.

وی تاکید کرد: البته توجه به این نکته نیز ضروری است که در برخی از موارد الزامات قانونی ایجاب می کند به منظور بهره برداری و فروش محصولات پالایشگاه مجبور به استفاده از تاییدیه ها و لایسنس های خارجی باشیم و این به معنی عدم حضور تیم های مهندسی خارجی در حوزه مهندسی و اجرایی در برخی پروژه ها نمی باشد.

شعبانی فرد در پاسخ به قسمت دوم سوال که آیا رقابت میان پیمانکاران EPC داخلی افزایش داشته است نیز گفت: با توجه به حضور و تقویت تیم های اجرایی و مهندسی در کشور در حوزه های نفت و گاز همچنین محدود بودن این دست پروژه ها، رقابتی بین شرکتهای مدعی برای انجام پروژه ها وجود دارد که برگزاری مناقصات بسیار بزرگ و بین المللی نشان دهنده رقابت بین شرکت های ایرانی خارجی است.

مدیر عامل شرکت پایندان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار مجله The oil & Gas year که برای بهبود عملیات پروژه های نفت ، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی به چه چیزی نیاز است، گفت: یکی از موضوعاتی که باعث تاخیر در روند توسعه این دست پروژه ها در کشور شده است بحث تحریم ها و عدم ارائه تجهیزات و اقلام مورد نیاز این صنعت همچنین کمبود نقدینگی و سرمایه گذاری بوده است.

وی تاکید : علی رغم مشکلات ذکر شده خوشبختانه کلیه پروژ ها با اتکال به توانمندی داخلی توانسته است به هدف نهایی دست یابد.

وی افزود: بخش زیادی از تامین کنندگان مالی بین المللی امکان ورود به این صنعت در کشور ما را نداشته و همین موضوع باعث به تاخیر افتادن و رکود تعدادی از پروژه های مهم این صنعت در ایران شده است.

وی خاطر نشان ساخت: در صورت برداشته شدن تحریم ها و حضور سرمایه گذاران و تامین کنندگان مالی همچنین حضور تیم های مهندسی و تجهیزاتی در کنار متخصصین ایرانی بدون شک توسعه و بهبود عملیات و تسریع در آنها را شاهد خواهیم بود.

علی اکبر شعبانی فرد درپاسخ به این سوال که شرکت های بین المللی در زمان ورود به بازار ایران چه نقشی می توانند ایفا کنند و پیمانکاران EPCبه دنبال چه خصوصیاتی در شرکت های بین المللی هستند نیز گفت: وجود ارتباط های همسو بین کشورهای مختلف جهان به منظور داشتن رابطه ای پایدار، تاثیرگذار و شیوه های نوین در تبادلات و تعاملات اجتماعی و اقتصادی از اهمیت چشمگیری برخوردار است.

وی اظهار داشت: با توجه به بازار بسیار وسیع نفت و گاز ایران و سابقه حضور شرکت های بین المللی طی سنوات گذشته و داشتن تجربه خوب از این نوع همکاری، در درجه اول موضوع انتقال تکنولوژی و بومی سازی آن توسط فرزندان ایران حائز اهمیت است.

شعبانی فرد ادامه داد: به همین منظور و با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی انتقال فناوری از کشورها و شرکت های بین المللی دارای برند و شرکت های صاحب فن به ایران، یکی از مهم ترین رویکردها است؛ از این رو ایجاد دفاتر مشترک و اجرای پروژه های مشترک میان کارشناسان ایرانی و خارجی در قراردادهای توسعه ای می تواند تاثیرگذار باشد.

وی افزود: به منظور انجام پروژه ها، نحوه و شیوه های تصمیم گیری و تصمیم سازی، تامین و تضمین کیفیت و مواردی که دارای تجربه های بین المللی خوب باشد، می تواند در ساختار اجرایی و مهندسی به این صنعت کمک کنند.

سوال دیگر خبرنگار مجله the oil & Gas year پیش بینی بلند مدت در خصوص سیر تحول ایران در بخش EPC بود، دکتر شعبانی فرد در پاسخ به این سوال نیز گفت: در گذشته پروژه ها به شکل چند عاملی اجرای می شده و ظهور ساختار EPC عملا تحولی بزرگ دراین حوزه اجرایی ایجاد نموده است؛ در این راستا بسیاری از شرکت های ایرانی خود را با الزامات و استانداردهای بین المللی این رشته تطبیق داده اند و به نظر می رسد که هنوز جا برای نهادینه تر شدن این موضوع خصوصا در حوزه ی کارفرمایی وجود دارد.

وی افزود: به همین خاطر پیش بینی می شود شرکتهای وارد شده به حوزه EPC تلاش خود را بیشتر به منظور بین المللی شدن معطوف کنند.

وی تاکید کرد: اما موضوع مهم این است که به نظر می رسد آینده از آن سازمان هایی اجرایی EPC است که بتوانند F را هم به زنجیره تامین خود وارد سازند.

مدیرعامل شرکت پایندان در ادامه به استراتژی شرکت اشاره کرد و افزود: بر اساس استراتژی تدوین شده این شرکت باید به یکی از ۵ شرکت برتر در مدیریت، طراحی، تامین کالا و تجهیزات و اجرای پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی در کشور و دارای برندی معتبر در منطقه تبدیل شود؛ به همین منظور شرکت به شکل حرفه ای و تخصصی با تمرکز بر مدیریت ارزش آفرین زمان، هزینه و کیفیت در زمینه های مدیریت، طراحی، تامین کالا و تجهیزات و ساخت پروژه های زیربنایی نظیر مجتمع های پالایشگاهی و پتروشیمی، تاسیسات سرچاهی، خطوط لوله خشکی و دریایی، ایستگاه های تقویت فشار گاز و تلمبه خانه ها، سازه های دریایی در منطقه فعالیت نماید.

وی افزود: همچنین این شرکت قصد دارد سهم خود را از بازار داخلی و منطقه ای افزایش دهد به همین منظور تلاش می کند تا با استفاده از تامین کنندگان مالی بین المللی بتواند پروژه های این حوزه را با رویکرد EPC+F اجرایی نماید و با توجه به سابقه طولانی و درخشان خود تلاش مضاعفی در خصوص صدور خدمات فنی مهندسی و اجرایی به کشورهای هدف را مد نظر داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: کشور ایران با اتکال به رهنمودهای مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی توانسته است به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود در کلیه ی عرصه های اقتصادی دست یابد.

وی تاکید کرد: شرکت پایندان نیز با توسل به خداوند متعال و منویات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی طی سنوات گذشته توانسته موفقیت های چشمگیری را کسب نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *