اخبار

بازدید خبری خبرنگاران از پروژه دزفول – کوهدشت

خبرنگاران رسانه های مکتوب و خبرگزاری های کشوردر سفری یک روزه به استان لرستان، شهرستان پلدختر از پروژه خط انتقال دزفول- کوهدشت از نزدیک بازدید و ضمن آشنایی با مراحل و قسمتهای مختلف احداث خط لوله در یک نشست خبری با مدیر این پروژه به گفتگو پرداختند.

دریافت گاز به میزان ۱۱۰ میلیون متر مکعب از فازهای ۲۰ و ۲۲ پارس جنوبی هدف گذاری اصلی خط لوله ۵۶ اینچی عظیمی است که در منطقه ششم انتقال گاز کشور قرار دارد که پس از عبور از صعب العبورترین مناطق کوهستانی استان های ایلام، لرستان ، خوزستان و گستره دزفول – کوهدشت ومناطق محروم از مرزهای کشورهای عراق ، ترکیه و سوریه نیز گذشته و نهایتا به سمت اروپا هدایت خواهد شد.

در این نشست خبری حسین کریم دادی مدیر پروژه خط لوله گاز صادراتی دزفول- کوهدشت با اشاره به این که برنامه اصلی خط انتقال گاز ششم سراسری دریافت گاز از فازهای ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی و انتقال آن به عراق و سوریه برای انتقال نهایی به اروپا است گفت :این خط عظیم توانایی انتقال ۱۱۰ میلیون متر مکعب گاز تا مرز بازرگان و تحویل به عراق را دارد و این در حالی است که خط انتقال ۵۶ اینچی یاد شده در منطقه ششم سراسری واقع شده است و در سه گستره در حال احداث است .

کریم دادی درخصوص گستره ۱۶۴کیلومتری اندیمشک تا کوهدشت نیز گفت:پیمانکاری این پروژه از سوی شرکت پایندان تا کنون به پیشرفت ۷۵ درصدی رسیده است .

مدیر پروژه دزفول-کوهدشت همچنین افزود: از آنجایی که کارفرما در سال اول قرار داد موفق به تامین مالی پروژه نشد کارفرمای پروژه تغییر پیدا کرد و از همان زمان تا کنون وضعیت طرح به کل بسیار مطلوبی به پیش می رود و برآورد شده است کل پروژه تا پایان امسال آماده تحویل شود.

کریم دادی همچنین یکی دیگر از وظایف این خط را انتقال گاز به شهرهای در طول مسیر اعلام کرد و گفت: این خط می تواند شهرهای استان های غربی کشور را پوشش دهد.

وی اضافه کرد: قطر این خط لوله ۵۶ اینچ است و به همین دلیل برای فشار بهره برداری ۱۴۰۰ psi طراحی شده است و بر این اساس می تواند ۱۱۰ میلیون متر مکعب گازدر روز را منتقل کند.

کریم دادی در خصوص قرارداد دو طرفه کارفرما و پیمانکار نیز گفت: در این طرح عوض شدن کارفرما که شرکت مهندسی توسعه گاز بود هیچ تغییری در چگونگی اجرای پروژه ایجاد نکرد و طرح به شکل طبیعی خود و با سرعت هرچه تمام تر دنبال شد و اینک با حفظ بالاترین استاندارد های روز و با پیشرفته ترین ماشین آلات و تجهیزات صنعتی به مرحله نهایی اجرا خواهد رسید و شرکت پایندان به شکلی کاملا بومی و حرفه ای و با سطوح استانداردی و با گرید نوع A تا پایان سال آن را آماده تحویل خواهد کرد.

وی ادامه داد:پروژه مذکور شامل ۶ ایستگاه شیر قطع بین راهی، یک ایستگاه فرستنده توپک، یک ایستگاه گیرنده توپک، دو اتصال اینترکانکشن و دو ایستگاه حفاظت کاتدیک، خط انتقال برق به طول ۳۰ کیلومتر، ساختمانهای مخابرات و ۱۶۰ کیلومتر کابل فیبرنوری است.

مدیر پروژه دزفول کوهدشت همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه تامین مواد اولیه و قطعات و نیروی انسانی در این پروژه به چه صورتی انجام شده است خاطرنشان کرد: عمده مواد اولیه و قطعات از طریق تولید داخلی صورت گرفته و در مواردی که مشابه محصول وارداتی در کشور تولید نشده است از کالای وارداتی نیز استفاده شده است.

وی همچنین به توسعه و اشتغالزایی در نقاط محروم روستایی این منطقه اشاره کرد و گفت: در مجموع در این پروژه ۱۳۵۹ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند و در عین حال در طول اجرای این طرح ۱۲۸۱ دستگاه انواع ماشین الات پیشرفته و مدرن استفاده شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه در سه استان لرستان، ایلام و خوزستان قرار دارد گفت: با اجرای این پروژه ۵ میلیون ۴۳۶ نفر توانایی تامین معیشت زندگی خود را بدست آورده اند.

وی با تاکید براینکه تامین کالا به جز تامین لوله بر عهده پیمانکار بوده است تاکید کرد: پیش بینی بر آن است تا سه ماه آینده کار در این گستره تمام شود.

کریم دادی در ادامه نشست خبری به مسئولیت اجتماعی این شرکت نسبت به استان های محل احداث پروژه اشاره کرد و گفت: در پی رخداد سیل در فروردین سال جاری آب آشامیدنی هزار و ۲۰۰ نفر برای ۵ روز قطع بود که این شرکت طی سه روز لوله آب قطع شده شهر را تعمیر و آب آشامیدنی را به مردم منطقه بازگرداند.

وی در ادامه همچنین از حفظ مولفه های زیست محیطی در طول اجرای این پروژه خبر داد و گفت:پایندان همواره تلاش کرده است در بخش محیط زیست به اصلی ترین مولفه ها پایبند و متعهد باشد و در این خصوص این شرکت تاکنون موفق به اخذ چندین تقدیر نامه از سوی مقامات نهاد های زیست محیطی و سازمان های کشوری شده است.

خاطرنشان می شود احداث این گستره از خط ششم سراسری گاز به طول ۱۶۴ کیلومتر است که ۱۲۷ کیلومتر در آن در دست و مابقی در مناطق کوهستانی صعب العبور قرار دارد و مراحل انجام کار معطوف به پیاده کردن مسیر، تسریح اراضی، مسیر سازی، حفاری کانال تامین لوله، ریسه لوله،خم کاری و جوشکاری، رادیو گرافی،عایق کاری رگلاژ و بالشتک لوله گذاری خاک سرندی بکفیل و تست هیدرو استاتیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *